.:: China: Yao Minority Village ::.

Posted: September 30, 2013 in China, Longji, Vacation

Salam semuanya 🙂

Baru ada “mood” nak ber’blogging‘ semula tentang perjalananku di China setelah berbulan-bulan. Macam tu lah, ada kalanya semangat berkobar-kobar, ada kalanya ke laut. Gila, dah hampir setahun pun masih tak habis-habis lagi. Jadi, mungkin ada maklumat yang aku beri nanti sudah tidak valid lagi. Niat hati cuma nak kongsi cerita, pengalaman dan rasa sepanjang perjalanan ku kali ini.

Untuk membaca entri-entri sebelum ini, sila klik pautan di bawah:

.:: China: Yangshuo (i) ::.

.:: China: Yangshuo (ii) ::.

.:: China: Yangdi – Xing Ping (1) ::.

.:: China: Yangdi – Xing Ping (2) ::.

.:: China: Yangdi – Xing Ping (3) ::.

MENUJU KE LONGJI

Setelah 2 malam berada di Yangshuo, kami meneruskan perjalanan. Seharusnya terus ke Guilin, tetapi hasrat hati kami mahu bermalam di Longji terlebih dahulu. Melalui pembacaan di Internet, untuk ke Longji menggunakan kemudahan pengangkutan awam agak sukar kerana tiada perkhidmatan bas terus dari Yangshuo ke Longji. Kami harus menaiki bas ke Guilin terlebih dahulu dan dari situ menaiki bas lain untuk ke Longji. Semestinya itu bukan pilihan yang terbaik kerana kami kesuntukan masa dan jarak perjalanan yang agak jauh. Oleh itu, kami memilih alternatif untuk menumpang bas persiaran yang membawa pelancong yang telah menempah pakej lawatan sehari ke Longji, melalui hotel West Lily di Yangshuo. Tumpang tu kena bayaran la jugak, bukan percuma tau vv(^_^) … sekitar 130 Yuan termasuk tiket masuk ke Ping`An Village di Longji sebanyak 80 Yuan.

Perjalanan mengambil masa 3 jam 30 minit untuk sampai ke Longsheng, sebuah pekan kecil yang merupakan pintu masuk ke kampung-kampung yang terletak di lereng gunung di Longji. Setiap pelancong yang datang dengan bas persiaran perlu turun untuk menaiki bas mini kerana faktor jalan yang sempit tidak membolehkan bas yang besar melaluinya. Dalam bas, pemandu pelancong menerangkan serba sedikit tentang tentatif program mereka. Memandangkan aku tidak termasuk dalam kumpulan ini, aku tidaklah menumpukan perhatian sangat, hanya memandang keluar tingkap melayan perasaan. Aku disapa oleh pemandu pelancong yang bertanyakan kalau kami mahu turut serta dalam sesi lawatan ke Kampung Minoriti Yao, iaitu salah satu perkampungan etnik yang terdapat di Longji. Jika kami tidak mahu turut serta, kami boleh menunggu mereka di tempat parkir bas.

Setelah berbincang, kami bersetuju untuk turut serta. Ini pengalaman pertama kami ke sini, sudah semestinya kami tidak mahu melepaskan peluang untuk mempelajari sesuatu tentang budaya orang lain. Untuk lawatan tambahan ini, kami perlu membayar 90 Yuan. Mahal juga kan, tapi sanggup. (-_-)

YAO MINORITY VILLAGE 

DSC_0902

China merupakan sebuah negara yang mempunyai budaya dan adat yang unik. Dianggarkan sejumlah 56 kumpulan etnik membentuk populasi rakyat China sekarang, salah satu daripadanya adalah Etnik Yao. Perkampungan etnik Yao yang dalam proses naik taraf (mungkin sekarang dah siap) merupakan salah satu usaha untuk mengekalkan atau memelihara warisan budaya etnik ini. Selain Minoriti Yao, etnik lain yang turut mendiami kawasan Longji termasuklah etnik  Miao, Dong dan Zhuang. Mereka merupakan penduduk asal di sini dan kumpulan penduduk yang mula-mula membuka Longji Terraces Field sejak zaman Dinasti Yuan lagi.

DSC_0827

Perkampungan etnik Yao

DSC_0828

DSC_0832

Rumah tradisi etnik Yao

Sesi lawatan bermula dengan pengenalan tentang kehidupan etnik Yao yang kaya dengan warisan budayanya yang unik. Golongan wanita Yao terkenal kerana rambutnya yang panjang. Mereka hanya memotong rambut sekali seumur hidup iaitu ketika mereka berusia 18 tahun sebagai tanda mereka sudah melangkah ke alam dewasa. Rambut diibaratkan simbol kekayaan dan rezeki, malah mereka percaya semakin panjang rambut mereka, semakin murahlah rezeki. Pada masa dahulu, ketika tiba musim panas, kaum wanita akan turun ke sungai untuk membasuh rambut tetapi rambut mereka ditutup dengan kain.  Mereka tidak akan menunjukkan rambut mereka kecuali kepada suami dan anak-anak mereka. Begitu tinggi nilai rambut mereka sehinggakan mereka begitu menjaganya dari pandangan umum. Namun pada masa kini, adat itu tidak lagi diamalkan. Sekarang, mereka masih lagi mengekalkan tradisi berambut panjang tetapi sudah bebas memperlihatkannya kepada sesiapa sahaja.

TRIVIA: Rahsia rambut kekal sihat dan menawan wanita Yao – basuh rambut menggunakan air basuhan beras. 

DSC_0833

Wanita Yao

Golongan minoriti Yao amat gemar memakai pakaian berwarna terang seperti merah atau merah jambu. Pakaian mereka penuh sulam-sulaman dan kepala mereka ditutup dengan kain hitam untuk melindungi rambut mereka. Mereka amat berkemahiran menghasilkan kraftangan terutamanya yang berbentuk sulaman seperti beg sulaman tangan, sarung bantal dan lain-lain . Sepanjang lawatan, kami turut diekori oleh mereka yang menawarkan barang kraftangan untuk dijual. Memang merimaskan apabila diekori sebegini, namun apakan daya, mereka juga mencari rezeki bagi meneruskan hidup.

DSC_0887

Diekori Penjual…

DSC_0885

Jualan kraftangan

DSC_0839

Seterusnya kami menonton persembahan kebudayaan kaum minoriti Yao ini yang berkonsepkan latar belakang, budaya dan adat yang dipraktikkan dalam kehidupan mereka. Permulaan persembahan dimulakan dengan nyanyian yang aku sendiri pening mendengarnya. Kemudian, kami dipersembahkan dengan tarian yang diselang-selikan dengan cerita yang secara keseluruhannya memang aku tak faham.

DSC_0843

Mungkin nyanyian lagu rakyat etnik Yao

DSC_0844

Wajah-wajah mereka hampir sama

Kemuncak persembahan adalah demonstrasi perkahwinan etnik Yao. Beberapa orang penonton dipanggil untuk menjadi “pengantin” dalam persembahan ini.

DSC_0857

Pilih yang mana satu

“Pengantin” yang dipakaikan riben besar perlu melakukan beberapa ritual, termasuklah menumbuk padi. Aku kira proses menumbuk padi ini tidaklah terlalu asing bagi kami, tetapi bagi pelancong khususnya dari benua Eropah, pastinya ini merupakan salah satu pengalaman baharu untuk mereka.

DSC_0862

Demo upacara perkahwinan

Selesai lakonan upacara perkahwinan, persembahan terakhir merupakan demonstrasi mengikat rambut. Golongan minoriti Yao dikatakan mempunyai rambut paling panjang di dunia dan rekod yang paling panjang yang pernah dicatatkan di Guiness Book of World’s Record adalah sepanjang 2.1 meter. Jadi tentu ada teknik yang khusus apabila mengikat dan menyisir rambut agar kemas dan elok tersimpul di atas kepala.

DSC_0871

Demonstrasi menyikat dan mengikat rambut 

Persembahan kebudayaan tadi menandakan berakhirnya lawatan kami. Sepanjang lawatan aku musykil juga kerana aku tak nampak kelibat seorang pun kaum lelaki dari perkampungan ini. Kemanakah mereka? Malas nak bertanya, aku meneruskan langkah ke tempat parkir bas. Sekurang-kurangnya aku dapat belajar sesuatu dari lawatan ini.

DSC_0900

Selesai lawatan – kembali menuju ke bas

DSC_0899

Peringatan

Walaupun kini banyak unsur-unsur moden dan barat telah meresap masuk ke dalam jiwa mereka terutamanya pada generasi muda, namun mereka masih berusaha mengekalkan adat dan tradisi yang telah dipegang sekian lama. Kewujudan perkampungan seperti ini merupakan satu usaha yang dilakukan bagi mempertahankan warisan budaya yang amat bernilai ini.

Perjalanan kami diteruskan, menuju ke lokasi yang amat memukau pandangan. Longji Terraces Field, akan aku ceritakan dalam entri seterusnya.

DSC_0988

Longji Terraces Field

Advertisements
Comments
  1. diana diana says:

    salam puan …salam kenal…;-))

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s